På en flisebelagt plads i Skovlund på hjørnet af Hovedgaden og Borgergade står der et ”Ostekar” skabt af billedhuggeren Laila Westergaard. Karret er udført i granit og placeret ovenpå fire solide granitben.
Laila Westergaard havde i en årrække beskæftiget sig med forskellige mindre kar, så via en henvendelse fra kunstner og kunsthistoriker Bjarke Regn Svendsen, modtog hun en bestilling på en udsmykning fra Ole Flensted (f. 1939), der står bag pomfritfabrikken Flensted A/S i Skovlund. Ole Flensted havde i samarbejde med Hedeselskabet, Ribe Amt og Ølgod Kommune udformet en offentlig plads på det sted, hvor der indtil 2001 havde ligget et mejeri.
Det gamle andelsmejeri, der især var kendt for sine gode oste, havde ligget der hvor seks veje engang mødtes. Mejeriet blev taget i brug som det andet andelsmejeri i Danmark i sommeren 1883. I 1979 overtog Ole Flensted Skovlund Andelsmejeri og indrettede bygningerne til konservesproduktion, men i 2001 var bygningerne så forældede, at en nedrivning blev besluttet.
Ud fra stedets historie valgte Laila Westergaard derfor at placere et ostekar i granit på pladsen.
Med udgangspunkt i både ældre og nyere fotografier fra Skovlund Sognearkivs samling skabte kunstneren tre billedfriser i mellemrummene mellem ostekarret brede tøndebånd. Der er motiver der viser menneskers og dyrs liv på mejeriets tid i Skovlund og omegn, og der er skildret alle slags mennesker fra malkepigen til mejeribestyrelsesmedlemmer. Ligeledes er der motiver fra andelsmejeriet – bygninger, arbejdsområder, redskaber, ansatte og tekniske detaljer.
”Ostekar” er også et vandkunstværk, hvor vinden får vandet i karret til at skvulpe rundt, ligesom man i sin tid udskilte vallen under omrøring af mælk og osteløbe.
Værket, der blev opstillet i 2002, har således både en lokal, historisk og kunstnerisk forankring.
Kilde: Laila Westergaard